När du har svårt att sova

På Instagram frågade jag för några dagar sedan om tips ifall man har problem att sova. Många människor hörde av sig och kom med jättebra tips och då tänkte jag att jag kunde samla dem här och så kanske de kunde hjälpa någon annan som har problem med att sova. Jag har inte testat alla själv, men om det känns som om man har testat allt så kanske det finns några nya alternativ här.

  • Mediation/mindfulness. Det finns appar som kan hjälpa till med olika övningar.
  • Lyssna på musik/ljud/ljudbok. Lugn pianomusik, havsljud och regnljud t ex.
  • Inte sitta framför någon form av skärm inom en timme före det att du ska sova.
  • Läs en bok innan du ska sova.
  • Lavendel i olika former. I te (där funkar även t ex kamomill) men också i kudde.
  • Rör på dig ordentligt under dagen, gärna utomhus så du får massor av frisk luft också.
  • Dricka varm mjölk, äta en tesked honung eller en matsked fiskolja innan du ska sova.
  • Se till att du har fått i dig ordentligt med mineraler, speciellt magnesium.
  • Insomningstabletter från hälsokost.
  • Skapa rutin att gå och lägga sig och gå upp samma tid, och inte sova under dagen.
  • Spikmatta.
  • Begära sömntabletter från läkare. (Vilket jag tycker är absolut sista utvägen)

Finns säkert många andra knep och vissa fungerar inte för alla, men här kom en liten sammanfattning av alla som var så gulliga och hörde av sig till mig.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *